Kreditpont: 4
Heti 2+1 óra
A vállalati humán erőforrások gazdaságtana (személyzeti gazdaságtan, personnel economics) önálló irányzattá válása része a mikrogazdaságtan és a vezetéselmélet közeledésének. A széles szakmai közönségnek szóló irodalom és egyetemi kurzusok összebékítik az elméleti és gyakorlati érdeklődést, és a résztvevők előképzettségéhez alkalmazkodva elhagyják a matematikai kifejtést. Ebben a koncepcionális keretben újra megvizsgáljuk a vállalati emberierőforrás-gazdálkodás több ismert problémáját, és néhány eddig nem tárgyalt terület elemzésére, a hatékony döntések számára javaslattételre is vállalkozunk.
Tantárgy adatlap a BCE intranetes felületén
A foglalkozások témája és ideje:
február 16.
Előadás: A dolgozók feletti munkáltatói ellenőrzés és a HR menedzsment technikák, első rész
Műhely 1: Teljesítményértékelés: technikák, a választás szempontjai, helyük a vállalati HR politikában, első rész
február 23.
Előadás: A dolgozók feletti munkáltatói ellenőrzés és a HR menedzsment technikák, második rész
Műhely 1: Teljesítményértékelés: technikák, a választás szempontjai, helyük a vállalati HR politikában, első rész
március 2.
Előadás: A dolgozók feletti munkáltatói ellenőrzés és a HR menedzsment technikák, harmadik rész
Műhely 2: Teljesítményértékelés: technikák, a választás szempontjai, helyük a vállalati HR politikában, második rész
március 9.
Előadás: A HR menedzsment erősségei és gyengeségei, megítélése a magyar vállalatoknál (HR Tükör kutatás)
Műhely 2: Teljesítményértékelés: technikák, a választás szempontjai, helyük a vállalati HR politikában, második rész
március 16.
Gyakorló zárthelyi dolgozat 1 : Munkadíj és termelékenység: bérmeghatározás a vállalaton belül (EHRENBERG-SMITH 11. fejezet) megoldások
Műhely 3: HR menedzsment feladatok és problémák magyarországi sorozatgyártó üzemekben, munkaközvetítés egyszerű munkakörökbe
március 23.
Gyakorló zárthelyi dolgozat 2 : Gyakorló zárthelyi dolgozat: A vállalati munkaügyi politika (LAZEAR 10. fejezet) megoldások
Műhely 3: HR menedzsment feladatok és problémák magyarországi sorozatgyártó üzemekben, munkaközvetítés egyszerű munkakörökbe
március 30.
Gyakorló zárthelyi dolgozat 3 : A szakszervezetek és a munkaerőpiac (EHRENBERG-SMITH 13. fejezet) megoldások
(szeminárium idején konzultáció az előadások idejében gyakorló dolgozatot nem íróknak, nem számít részvételnek)
április 6.
Előadás és műhely 4-5-6 (közös, 9:50-15:10) : Munkahelyi érdek-képviseleti és szakszervezet-szervezési esetek (meghívott vendégek)
április 13.
Műhely 7 : Integrálhatók-e a szegénységben élők a munkaerőpiacra? (Molnár György, MTA KRTK KTI) előadásdiák
Műhely 8 : Oktatás és munkaerőpiac, az érettségi szerepe a foglalkoztathatóságban, alacsony iskolázottságúak a munkaerőpiacon
április 27.
Gyakorló zárthelyi dolgozat 4 : Nem pénzbeli javadalmazás (LAZEAR 14. fejezet) megoldások
Műhely 8 : Oktatás és munkaerőpiac, az érettségi szerepe a foglalkoztathatóságban, alacsony iskolázottságúak a munkaerőpiacon
május 4.
Egyetemi szervezetfejlesztési program miatt elmarad, május 11-én két témában lesz gyakorló zárthelyi, és műhelyfoglalkozásokon is a május 11-i idősávokban lehet részt venni.
május 11.
Gyakorló zárthelyi dolgozat 5-6: Díjazás és motiválás (MILGROM-ROBERTS 12. fejezet) megoldások és Munkakörök: feladatok és felelősség (LAZEAR 16. fejezet) megoldások
Műhely 9 : Egyetemisták munkavállalása: a hallgató-munkavállaló, a vállalat, az egyetemek megfontolásai
Kötelező olvasmányok
EHRENBERG, R. G. - SMITH, R. S. (2003): Korszerű munkagazdaságtan. Elmélet és közpolitika. Panem Kiadó. 11. fejezet (Munkadíj és termelékenység: bérmeghatározás a vállalaton belül) és 13. (A szakszervezetek és a munkaerőpiac) fejezet
MILGROM, P. - ROBERTS, J. (2005): Közgazdaságtan, szervezetelmélet és vállalatirányítás. Nemzeti Tankönyvkiadó. 12. (Díjazás és motiválás) fejezet
LAZEAR, E. P. (2006): A humán erőforrások közgazdaságtana vállalati vezetők részére. Nemzeti Tankönyvkiadó. 10. (A vállalati munkaügyi politika), 14. (Nem pénzbeli javadalmazás), 16. (Munkakörök: feladatok és felelősség) fejezet
Az ismeretek számonkérése és értékelés
Eredmények (utolsó frissítés: június 19.)
A hallgató választásától függ, hogy kombinált írásbeli és szóbeli vizsgát tesz, vagy csak írásbeli vizsgát, mindkettő anyaga a kötelező olvasmányok.
A csak írásbeli vizsga több és részletesebb kérdésből áll, mint a szóbelivel kombinált vizsga írásbeli része, értékelés: maximum 50 pont.
A kombinált vizsga
- írásbeli részének értékelése maximum 25 pont, az értékelt dolgozatot szkennelve a vizsga előtt 3 nappal mailben megkapja.
- szóbeli részében, melynek értékelése szintén maximum 25 pont,
- kérdezhet, magyarázatot kérhet az írásbeli értékeléséről,
- további értelmező és az összefüggésekre vonatkozó kérdéseket kap az írásbeli kérdések kapcsán,
- az írásbelihez hasonló jellegű kérdéseket kap szóban a többi kötelező olvasmányból (tételhúzás nem lesz, a tételkidolgozást és az alapján való tanulást nem tartom célszerűnek).
Osztályozás: jeles: 45+ pont (90+ százalék), jó: 40+ pont (80+ százalék), közepes: 30+ pont (60+ százalék), elégséges: 20+ pont (40+ százalék)
Kritériumfeltételek:
9 műhely idősávból 5 (további részvételért +4 pont alkalmanként)
6 gyakorló zárthelyiből 4 (további részvételért +2 pont alkalmanként)
Az előadás ideje alatt más tárgy szemináriumát felvett hallgatóknak nem kell gyakorló zárthelyit írniuk (a más szeminárium felvételének igazolása szükséges), konzultációra a március 30-i szeminárium alatt van lehetőségük (a gyakorló zh-k után feltett megoldásokat természetesen ők is használhatják, más támogatás a vizsgára készüléshez nekik nem lesz).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése