2016. február 12., péntek

Kompetencia- és ösztönzésmenedzsment 2016 LEV

Gazdálkodástudományi kar Levelező tagozat, Gazdálkodási szak, Emberierőforrás-szakirány, 6. félév

Órák ideje, helye: február 12. péntek 15:30-20:40 E.395, február 27. szombat 11:40-17.00 E.393

Kreditpont:

A tárgy elmélyíti a javadalmazásról és a teljesítménymenedzsmentről tanultakat, egyéni és csoportos esetmegbeszélés, az olvasott szakirodalmak szintetizálása és kiegészítése, valamint két témakörről tartott oxfordi vita segítségével.


A tárgy programja
F
ebruár 12. péntek 

15:30-17:00
A témakörök áttekintése:
1. Időbérezés, bérbesorolás, kompetencia alapú bérezés
2. Teljesítménybérezés
3. Teljesítményértékelés és ösztönzés
 
17:20-18:50
Esetek megbeszélése, javaslatok az oxfordi vitára bocsátott két kérdésre

19:10-20:40
Szavazás az oxfordi vitára bocsátott két kérdésről, az igen és nem válaszok mellett érvelő csoportok megalakulása, a használható irodalmak keresése

A következő két hétben a csoportok felkészülése a vitára

Február 27. szombat 


11:40-13:10
A két állítást védő és cáfoló csoportok felkészülésének befejezése

14:00-15:15
Az első kérdés vitája ("Növelheti-e az oktatás hatékonyságát a tanárok teljesítménybérezése?")

15:30-16:45
A második kérdés vitája ("Motiválja-e a dolgozókat a teljesítményértékelés?")

16:45-17:00
Értékelés, a tárgy lezárása


A vitára bocsátott kérdések és a csoportok beosztása

1. Növelheti-e az oktatás hatékonyságát a tanárok teljesítménybérezése? (Fizessünk-e a tanároknak teljesítménybért?)

Mellette: Al-Zahrawi Ali, Hodgyai László, Jakab Gergely, Salacz Attila, Szüle Zsófia, Varga Péter
Ellene: Nam Jennifer, Pomozi Vivien, Véghelyi Dóra, Szarka Tamás, Varga Borbála, Vértesi Mariann Klára

2. Motiválja-e a dolgozókat a teljesítményértékelés?

Mellette: Balogh Dalma, Berényi Erika, Fekete Kitti, Heim Brigitta, Hettinger Réka, Vogel Stefánia
Ellene: Baté Mónika, Dovigyel Krisztina, Hermány András, Hevesi Mercédesz, Körmendi Nóra, Mladoniczki Petra


Az oxfordi vita menete

1. Közönségszavazás
2. PRO csapat prezentációja, 15 perc
3. KONTRA csapat prezentációja, 15 perc
4. Belső megbeszélés: 4 kérdés kitalálása, 3 perc
5. A 4 kérdés megosztása a másik csapattal
6. Belső megbeszélés: válasz egyeztetése, 3 perc
7. Válaszok a kérdésekre, reagálások az elhangzottakra, 4*2 perc
8. Nyitott kérdések
9. Összefoglalás, 2*2perc
10. Közönségszavazás


Olvasmányok 

Mindkét témához javasoltak a Munkagazdaságtan, Emberierőforrás-menedzsment, Személyügyi tevékenység tárgyak olvasmányai közül:

BOKOR A. - SZŐTS-KOVÁTS K. - CSILLAG S. - BÁCSI K. - SZILAS R. (2007/2009/2014): Emberi erőforrás menedzsment. HR szerepek, rendszerek, új tendenciák, vállalati példák. Aula (változatlan utánnyomások: Aula 2009, Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, 2014). 8. (Teljesítmény-menedzsment), 9. (Kompenzációs és javadalmazási rendszerek) fejezetek, 239-310. o.

EHRENBERG, R. G. - SMITH, R. S. (2003): Korszerű munkagazdaságtan. Elmélet és közpolitika. Panem Kiadó. 11. (Munkadíj és termelékenység: bérmeghatározás a vállalaton belül) fejezetek, 401-439. o.

MILGROM, P. - ROBERTS, J. (2005): Közgazdaságtan, szervezetelmélet és vállalatirányítás. Nemzeti Tankönyvkiadó. 11. (Belső munkaerőpiac, munkakörök kijelölése és előléptetések) és 12. (Díjazás és motiválás) fejezet, 473-555. o.

LAZEAR, E. P. (2006): A humán erőforrások közgazdaságtana vállalati vezetők részére. Nemzeti Tankönyvkiadó. 9. (Az előléptetés mint motiváló tényező), 10. (A vállalati munkaügyi politika), 11. (Szolgálati időn alapuló ösztönzési rendszerek), 12. (Munkacsoportok), 17. (A dolgozók értékelése) fejezetek, 233-263., 269-286., 291-310., 313-327. (nem kell: Részvények és részvényopciók, Részvényeladási opciók alfejezetek), 336-352., 462-491., 500-524. o.

Plusz olvasmányok, főleg az első témához javasolt:

VARGA JÚLIA (2011): A tanárok foglalkoztatása és bérezése - hazai és nemzetközi kitekintés. Megjelent: Sági Matild (szerk.): Erők és eredők. A pedagógusok munkaerő-piaci helyzete és szakmai továbbfejlődése - nemzetközi kitekintés és hazai gyakorlat. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. 11-46. o.
letöltés

LANNERT JUDIT (2008): A teljesítményalapú pedagógusbérezés nemzetközi tapasztalatai. Tárki-Tudok
letöltés

Plusz olvasmányok, főleg a második témához javasolt:

ARMSTRONG, M. – MURLIS, H.  (2005): Javadalmazás-menedzsment. Stratégia és gyakorlat. KJK-Kerszöv.
 15. (A munkakör-besorolási és bérezési rendszerek típusai),
 16. (Munkakör-besorolási és bérezési rendszerek kialakítása),
 17. (Új munkakör-besorolási és bérezési rendszer bevezetése),
 20. (Feltételhez kötött bér - általános szempontok),
 21. (Egyéni feltételhez kötött bér),
 23. (Csoportok javadalmazása),
 27. (A fizikai dolgozók teljesítményösztönző és bónuszprogramjai),
 28. (Az értékesítő személyzetet ösztönző programok) fejezetek,
 205-242., 291-318., 334-348., 374-400. o.

BACH, S. (2013): Performance Management. Megjelent: Bach, Stephen - Edwards, Martin R. (eds.): Managing Human Resources. Human Resource Management in Transition. 5th Ed. John Wiley & Sons. pp. 221-242

KAROLINY MÁRTONNÉ (2003): Teljesítménymérés. Megjelent: Karoliny Mártonné és társai: Emberi erőforrás menedzsment kézikönyv. KJK-KERSZÖV, 8. fejezet, 251-286. o.

KAROLINY MÁRTONNÉ (2005): A teljesítményértékelés a HR munka koronagyémántja I.-III. Munkaügyi Szemle, 7-8., 9., 10.

HR Tükör kutatás tanulmányai és előadásdiái letöltés


Számonkérés és követelmények

A tárgy értékelése az oxfordi vita alapján történik, a két kérdés pro és kontra csapatai azonos értékelést kapnak.

Aki nem vesz részt az oxfordi vitában, a tárgyat teljesítheti a vizsgaidőszakban az egyik választott téma olvasmányaiból (általános és témaspecifikus) tett írásbeli vizsgával (10 db kis kifejtő kérdés megválaszolása), melynek előfeltétele a pro és kontra érveket összefoglaló esszé (3000 szó) elküldése.

Az oxfordi vita értékelésének szempontjai

I. 15 perces prezentáció – 12 pont
A szakirodalom feldolgozása és beépítése az érvelésbe, ennek része a prezentációs anyag értékelése is: 6 pont
További érvek prezentálása: 4 pont
Kitért-e kellő súllyal minden megadott kérdésre, szempontra: 2 pont

II. Kérdések és válaszok – 5 pont
A feltett kérdések megfelelősége: 2 pont
A kérdésekre adott válaszok: 3 pont

III. Összefoglalás – 3 pont
Az összefoglalás mennyire támogatja az álláspontot: 2 pont
Az összefoglalás mennyire épít a vitában elhangzottakra (és nem a bevezető prezentáció néhány percének a megismétlése): 1 pont

IV. Általános szempontok – 5 pont
Kiegyensúlyozott csapatmunka (a prezentációban és a válaszadásban a csoport minden tagja hasonló arányban vesz részt): 3 pont
Az időkeret betartása: 2 pont


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése