2014. szeptember 19., péntek

Munkaügyi kapcsolatok 2014 LEV


Munkaügyi kapcsolatok rendszere LEVELEZŐ
(kötelező tárgy a levelező képzés Emberi erőforrások szak 3. évfolyamának 1. félévében)

Kreditpont: 4
Összesen 10 óra

Oktató:
Bódis Lajos, Emberi erőforrások tanszék, lajos pont bodis kukac gmail pont com



Tantárgy adatlap a BCE intranetes felületén


Témakörök

A szakszervezeti akciók, a munkaügyi konfliktusok és a szakszervezetek hatásának mikrogazdasági magyarázatai
(A szakszervezet felépítése és tagsága. A szakszervezeti rendszer nemzetközi összehasonlítása. A szakszervezeti célok elérésének korlátai. A "monopol-szakszervezeti" és a "hatékony szerződési" modell. A kollektív alku és eszközei. A szakszervezeti szerveződés kereslete és kínálata. Szakszervezeti akciók a munkaerő-keresleti görbe módosítására. Egyezkedés és sztrájkfenyegetés. A sztrájkok és az alku egyszerű modellje, az aszimmetrikus tájékozottság.)
Egyéni mobilitás és szakszervezeti tiltakozás a munkaerőpiacon
(Kiegyenlítő bérkülönbségek. A munkaköri összeillés: a dolgozói preferenciák és a tájékozottság szerepe. Bérelmélet, sérülésveszély, kiegészítő járandóságok. Foglalkoztatási viszonyok és munkafeltételek. A kilépések mint információrendszer. Kollektív tiltakozás szakszervezetbe tömörülés révén. Szakszervezeti tiltakozás és piaci kimenetelek.)
Dolgozói részvétel a vállalatvezetésben
 (A dolgozói részvétel lehetséges hozamai és költségei. Információk átadása a dolgozók számára: hiteles tájékoztatás a vállalat helyzetéről. Információk átadása a vállalatvezetés számára. A dolgozói információk termelékenységnövelő hatása, dolgozói beleszólás és kreativitás. A dolgozók együttműködő kontra nyíltan támadó viselkedésének meghatározói. Termelékenység, profit és a dolgozói beleszólás optimális mértéke. Vállalati ellenállás a dolgozók szervezkedésével szemben.)
A szakszervezetek globális válsága és kísérletek a szakszervezeti mozgalom újjáélesztésére
(Kísérletek a szakszervezeti mozgalom újjáélesztésére. A szervezési stratégiák osztályozása. A szolgáltató és a szervezkedő szakszervezeti modell. Új célcsoportok szervezése. Mozgalmi, politikai aktivitás. Strukturális változások és funkcionális újítások. Nemzetközi összehasonlítás. Szakszervezeti válság és újraszervezés Magyarországon?)
 
Kötelező olvasmányok
EHRENBERG, R. G. - SMITH, R. S. (2003): Korszerű munkagazdaságtan. Elmélet és közpolitika. Panem Kiadó. 8. (Kiegyenlítő bérkülönbségek és munkaerőpiacok), 13. (A szakszervezetek és a munkaerőpiac) fejezet kijelölt részei, 272-307., 499-531. o.
LAZEAR, E. P. (2006): A humán erőforrások közgazdaságtana vállalati vezetők részére. Nemzeti Tankönyvkiadó. 18. (Dolgozói részvétel a vállalatvezetésben) fejezet, 528-548. o.
SZABÓ-MORVAI Á. - BORBÁS G. - VONA M. (2010): Szakszervezeti stratégia és megújulás, A munkavállalói érdekképviselet jelene és jövője Magyarországon. "A munka világába tartozó érdekképviseletek" kutatás összefoglaló tanulmánya. Foglalkoztatási és Szociális Hivatal (TÁMOP 2.5.2. projekt) letöltés
NEUMANN L. (2011): Fejezetek a munkaügyi kapcsolatok témakörében, 1. (Kísérletek a szakszervezeti mozgalom újjáélesztésére). Budapesti Corvinus Egyetem (TÁMOP-4.1.2/A/2-10/1-2010-0003)projekt) letöltés
Órai diák 

Feladatok és értékelés 

50 százalék: 

Írásbeli vizsga a negyedéves vagy a félév végi vizsgaidőszakban (6 db rövid kifejtő kérdés; a felkészülést mintakérdések segítik)

50 százalék: 

- október 3-án két esettéma feldolgozásában való részvétel, ez alapján a téma egyéni kidolgozása
- a személyes részvétel kiváltható részletesebb feladat megoldásával (1 helyett 2 alkalmazás - lásd a választható témáknál - lehet mindhárom témából választani, ekkor 2+2x1 alkalmazás)

Elküldési határidő a vizsga napja 
- a negyedéves vizsgázásnál november 4., 
- a félév végi vizsgázásnál a vizsga utáni harmadik nap
Az egyéni kidolgozás terjedelme témánként 2 oldal (12-es betűméret, 1,5 sortáv, normál margók), részletesebb feldolgozásnál 3-4 oldal.

A kifejtésben igyekezzen az olvasottakra reflektálni, világossá téve, hogy alkalmazhatók-e a magyarázat lépései az ön által leírt esetre? Talált-e esetleg ellentmondást, vitatható állítást? Szükséges-e árnyalni, kiegészíteni a magyarázatot?A kérdéstől és a választásától függően hivatkozhat saját vagy ismerősök történeteire, a sajtóban olvasott információkra, de feltételezett helyzetekre is! 


1. műhelymunka (szeptember 12. és október 3.)

Dolgozói részvétel formái a vállalatvezetésben

Mutasson be és Lazear könyvfejezete alapján értelmezzen egy (részletesebb feldolgozás esetén: két) olyan konkrét esetet, amikor a vállalatnak megérhette

a) vagy információt átadni a dolgozók számára a viselkedésük puhítása érdekében,

b) vagy információt szerezni a dolgozók preferenciáiról a profit növelése érdekében,

c) vagy teret engedni a dolgozói beleszólásnak és kreativitásnak a termelékenység növelése érdekében?


2. műhelymunka (október 3.)

Gyakornokok foglalkoztatása és a fiatalok érdekvédelmének problémái a munkahelyeken

a) Gyűjtse össze, hogy az olvasmányokban szereplő mely információk és magyarázatok járulhatnak hozzá a fiatal munkavállalók sajátos munkahelyi helyzetének megértéséhez?

b) A más tárgyakban tanultak alapján egészítse ki ezt egy (részletesebb feldolgozás esetén: két) olyan magyarázattal, mely szintén a pályafutásuk elején lévő dolgozók törekvéseivel illetve a velük alkalmazott vállalati politikákkal/technikákkal foglalkoznak!

c) Fejtse ki véleményét az alábbi vitakérdésről: Az érdek-képviseleti és politikai vitákban időnként felmerül, hogy a fiatalok gyenge munkahelyi érdekérvényesítő képessége, az önkényes munkáltatói intézkedéseknek való fokozott kiszolgáltatottsága miatt érdemes volna részletezni és szigorítani a foglalkoztatás feltételeire vonatkozó jogszabályokat. Mit nyerhetne és mit veszíthetne ezzel a célcsoport?


3. műhelymunka (október 3.)

A munkahelyi érdekképviseletek szervezésének nehézségei és megújítási kísérletei Magyarországon 


Az olvasottak alapján vázoljon fel (a fontos részletek ismertetése, a döntései indoklása) egy (részletesebb feldolgozás esetén: két) olyan célcsoport és munkamódszer jellemzőit, amely esetén érdemesnek és megvalósíthatónak látná egy magyarországi munkahelyi érdekképviselet fejlesztését!


Értékelés (vizsgadolgozat és műhelymunkák pontszámai, osztályzat) itt (utolsó módosítás: február 3.)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése