Munkaügyi kapcsolatok rendszere LEVELEZŐ
(kötelező
tárgy a levelező képzés Emberi erőforrások szak 3. évfolyamának 1. félévében)
Kreditpont: 4
Kreditpont: 4
Összesen
10 óra
Oktató:
Bódis Lajos, Emberi erőforrások tanszék, lajos pont bodis kukac gmail pont com
Tantárgy adatlap a BCE intranetes felületén
Témakörök
A szakszervezeti akciók, a munkaügyi konfliktusok és a szakszervezetek hatásának mikrogazdasági magyarázatai
Oktató:
Bódis Lajos, Emberi erőforrások tanszék, lajos pont bodis kukac gmail pont com
Tantárgy adatlap a BCE intranetes felületén
Témakörök
A szakszervezeti akciók, a munkaügyi konfliktusok és a szakszervezetek hatásának mikrogazdasági magyarázatai
(A
szakszervezet felépítése és tagsága. A szakszervezeti rendszer nemzetközi
összehasonlítása. A szakszervezeti célok elérésének korlátai. A "monopol-szakszervezeti"
és a "hatékony szerződési" modell. A kollektív alku és eszközei. A
szakszervezeti szerveződés kereslete és kínálata. Szakszervezeti akciók a
munkaerő-keresleti görbe módosítására. Egyezkedés és sztrájkfenyegetés. A sztrájkok
és az alku egyszerű modellje, az aszimmetrikus tájékozottság.)
Egyéni
mobilitás és szakszervezeti tiltakozás a munkaerőpiacon
(Kiegyenlítő
bérkülönbségek. A munkaköri összeillés: a dolgozói preferenciák és a
tájékozottság szerepe. Bérelmélet, sérülésveszély, kiegészítő járandóságok.
Foglalkoztatási viszonyok és munkafeltételek. A kilépések mint
információrendszer. Kollektív tiltakozás szakszervezetbe tömörülés révén.
Szakszervezeti tiltakozás és piaci kimenetelek.)
Dolgozói
részvétel a vállalatvezetésben
(A dolgozói részvétel lehetséges hozamai és
költségei. Információk átadása a dolgozók számára: hiteles tájékoztatás a
vállalat helyzetéről. Információk átadása a vállalatvezetés számára. A dolgozói
információk termelékenységnövelő hatása, dolgozói beleszólás és kreativitás. A
dolgozók együttműködő kontra nyíltan támadó viselkedésének meghatározói.
Termelékenység, profit és a dolgozói beleszólás optimális mértéke. Vállalati
ellenállás a dolgozók szervezkedésével szemben.)
A
szakszervezetek globális válsága és kísérletek a szakszervezeti mozgalom
újjáélesztésére
(Kísérletek
a szakszervezeti mozgalom újjáélesztésére. A szervezési stratégiák
osztályozása. A szolgáltató és a szervezkedő szakszervezeti modell. Új
célcsoportok szervezése. Mozgalmi, politikai aktivitás. Strukturális változások
és funkcionális újítások. Nemzetközi összehasonlítás. Szakszervezeti válság és
újraszervezés Magyarországon?)
Kötelező
olvasmányok
EHRENBERG,
R. G. - SMITH, R. S. (2003): Korszerű munkagazdaságtan. Elmélet és közpolitika.
Panem Kiadó. 8. (Kiegyenlítő bérkülönbségek és munkaerőpiacok), 13. (A
szakszervezetek és a munkaerőpiac) fejezet kijelölt részei, 272-307., 499-531.
o.
LAZEAR,
E. P. (2006): A humán erőforrások közgazdaságtana vállalati vezetők részére.
Nemzeti Tankönyvkiadó. 18. (Dolgozói részvétel a vállalatvezetésben) fejezet,
528-548. o.
SZABÓ-MORVAI
Á. - BORBÁS G. - VONA M. (2010): Szakszervezeti stratégia és megújulás, A
munkavállalói érdekképviselet jelene és jövője Magyarországon. "A munka
világába tartozó érdekképviseletek" kutatás összefoglaló tanulmánya. Foglalkoztatási
és Szociális Hivatal (TÁMOP 2.5.2. projekt) letöltés
NEUMANN
L. (2011): Fejezetek a munkaügyi kapcsolatok témakörében, 1. (Kísérletek a
szakszervezeti mozgalom újjáélesztésére). Budapesti Corvinus Egyetem
(TÁMOP-4.1.2/A/2-10/1-2010-0003)projekt) letöltés
Órai
diák
Feladatok és értékelés
50 százalék:
Írásbeli vizsga a negyedéves vagy a félév végi vizsgaidőszakban (6 db rövid kifejtő kérdés; a felkészülést mintakérdések segítik)
50 százalék:
- október 3-án két esettéma feldolgozásában való részvétel, ez alapján a téma egyéni kidolgozása
- a személyes részvétel kiváltható részletesebb feladat megoldásával (1 helyett 2 alkalmazás - lásd a választható témáknál - lehet mindhárom témából választani, ekkor 2+2x1 alkalmazás)
Elküldési határidő
- a negyedéves vizsgázásnál november 4.,
- a félév végi vizsgázásnál a vizsga utáni harmadik nap
Az egyéni kidolgozás terjedelme témánként 2 oldal (12-es betűméret, 1,5 sortáv, normál margók), részletesebb feldolgozásnál 3-4 oldal.
A kifejtésben igyekezzen az olvasottakra reflektálni, világossá téve, hogy alkalmazhatók-e a magyarázat lépései az ön által leírt esetre? Talált-e esetleg ellentmondást, vitatható állítást? Szükséges-e árnyalni, kiegészíteni a magyarázatot?A kérdéstől és a választásától függően hivatkozhat saját vagy ismerősök történeteire, a sajtóban olvasott információkra, de feltételezett helyzetekre is!
1. műhelymunka (szeptember 12. és október 3.)
Dolgozói részvétel formái a vállalatvezetésben
Mutasson be és Lazear könyvfejezete alapján értelmezzen egy (részletesebb feldolgozás esetén: két) olyan konkrét esetet, amikor a vállalatnak megérhette
a) vagy információt átadni a dolgozók számára a viselkedésük puhítása érdekében,
b) vagy információt szerezni a dolgozók preferenciáiról a profit növelése érdekében,
c) vagy teret engedni a dolgozói beleszólásnak és kreativitásnak a termelékenység növelése érdekében?
2. műhelymunka (október 3.)
Gyakornokok foglalkoztatása és a
fiatalok érdekvédelmének problémái a munkahelyeken
a) Gyűjtse össze, hogy az olvasmányokban szereplő mely információk és magyarázatok járulhatnak hozzá a fiatal munkavállalók sajátos munkahelyi helyzetének megértéséhez?
b) A más tárgyakban tanultak alapján egészítse ki ezt egy (részletesebb feldolgozás esetén: két) olyan magyarázattal, mely szintén a pályafutásuk elején lévő dolgozók törekvéseivel illetve a velük alkalmazott vállalati politikákkal/technikákkal foglalkoznak!
c) Fejtse ki véleményét az alábbi vitakérdésről: Az érdek-képviseleti és politikai vitákban időnként felmerül, hogy a fiatalok gyenge munkahelyi érdekérvényesítő képessége, az önkényes munkáltatói intézkedéseknek való fokozott kiszolgáltatottsága miatt érdemes volna részletezni és szigorítani a foglalkoztatás feltételeire vonatkozó jogszabályokat. Mit nyerhetne és mit veszíthetne ezzel a célcsoport?
a) Gyűjtse össze, hogy az olvasmányokban szereplő mely információk és magyarázatok járulhatnak hozzá a fiatal munkavállalók sajátos munkahelyi helyzetének megértéséhez?
b) A más tárgyakban tanultak alapján egészítse ki ezt egy (részletesebb feldolgozás esetén: két) olyan magyarázattal, mely szintén a pályafutásuk elején lévő dolgozók törekvéseivel illetve a velük alkalmazott vállalati politikákkal/technikákkal foglalkoznak!
c) Fejtse ki véleményét az alábbi vitakérdésről: Az érdek-képviseleti és politikai vitákban időnként felmerül, hogy a fiatalok gyenge munkahelyi érdekérvényesítő képessége, az önkényes munkáltatói intézkedéseknek való fokozott kiszolgáltatottsága miatt érdemes volna részletezni és szigorítani a foglalkoztatás feltételeire vonatkozó jogszabályokat. Mit nyerhetne és mit veszíthetne ezzel a célcsoport?
3. műhelymunka
(október 3.)
A munkahelyi érdekképviseletek szervezésének nehézségei és megújítási kísérletei Magyarországon
Az olvasottak alapján vázoljon fel (a fontos részletek ismertetése, a döntései indoklása) egy (részletesebb feldolgozás esetén: két) olyan célcsoport és munkamódszer jellemzőit, amely esetén érdemesnek és megvalósíthatónak látná egy magyarországi munkahelyi érdekképviselet fejlesztését!
Értékelés (vizsgadolgozat és műhelymunkák pontszámai, osztályzat) itt (utolsó módosítás: február 3.)
A munkahelyi érdekképviseletek szervezésének nehézségei és megújítási kísérletei Magyarországon
Az olvasottak alapján vázoljon fel (a fontos részletek ismertetése, a döntései indoklása) egy (részletesebb feldolgozás esetén: két) olyan célcsoport és munkamódszer jellemzőit, amely esetén érdemesnek és megvalósíthatónak látná egy magyarországi munkahelyi érdekképviselet fejlesztését!
Értékelés (vizsgadolgozat és műhelymunkák pontszámai, osztályzat) itt (utolsó módosítás: február 3.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése